Češi stále častěji dostávají podezřelé telefonáty prostřednictvím aplikace WhatsApp a dalších messengerů. Na druhém konci drátu jsou lidé nebo boti, kteří lákají příjemce na falešné nabídky nebo se snaží vylákat data. Nová metoda podvodníkům umožňuje obejít standardní bezpečnostní opatření, která používají operátoři mobilních sítí. Na koho se zločinci zaměřují a jak se před nimi můžete chránit?

Podvodníci opět útočí. V žádném případě na tyto hovory neodpovídejte.

Telefonní podvody mají v průběhu let mnoho podob. Metody „vnuka“ nebo „policisty“ byly nebezpečné zejména pro starší lidi, kteří v dobré víře předali podvodníkům své úspory. Objevují se také falešné textové zprávy o dodatečných poplatcích za balíky nebo nezaplacené účty, které vedou ke krádeži bankovních údajů obětí.

Nyní podvodníci našli nový způsob – komunikují prostřednictvím messengerů, což jim umožňuje obejít filtrační systémy a vzbudit v obětech větší důvěru.

Nový způsob podvodu. WhatsApp a další messengery

Podvodníci upouštějí od tradičních hovorů a SMS zpráv, protože operátoři je stále účinněji blokují. Místo toho volají prostřednictvím aplikace WhatsApp nebo Messenger. Proč? Zaprvé, takové hovory je obtížnější sledovat a blokovat. Za druhé vzbuzují menší podezření – mnoho lidí očekává, že bude komunikovat prostřednictvím rychlých zpráv, například: v záležitostech online nakupování nebo rezervace ubytování.

Podvodníci často získávají telefonní čísla z inzertních portálů, kde uživatelé zanechávají své kontaktní údaje za účelem prodeje zboží nebo pronájmu bytů. Poté se pod záminkou zájmu o nabídku snaží zapojit oběť do konverzace, která může skončit krádeží dat nebo instalací malwaru.

Kdy podvodníci útočí nejčastěji?

K většině podvodů dochází v období zvýšené nákupní a rezervační aktivity. Zejména v období svátků, kdy lidé objednávají dárky online, čekají na doručení a mohou snadno uvěřit falešným zprávám o problémech s doručením.

Podvodníci využívají rychlé zasílání zpráv

Svátky jsou také příležitostí k okradení oběti . Rezervace pokojů nebo letenek je ideální příležitostí pro zločince, kteří se vydávají za hoteliéry nebo dopravce. Kromě toho stojí za zmínku akce jako Černý pátek nebo sezónní výprodeje – podvodníci se vydávají za obchodníky a snaží se oběti přesvědčit, aby poskytly údaje o platební kartě.

Co se stane, když obdržíte podezřelý hovor?

Odpovědět na hovor nemusí vždy znamenat, že vám někdo vyhrožuje, ale podvodníci používají různé triky, aby získali kontrolu nad vaším telefonem nebo ukradli vaše údaje:

  • Žádost o kliknutí na odkaz – oběť obdrží zprávu údajně požadující potvrzení rezervace nebo platby. Kliknutí na něj může vést k instalaci viru.
  • Vydávání se za přítele – podvodník tvrdí, že volá jménem někoho blízkého, a žádá například o přihlašovací kód.
  • Nahrávání hlasu oběti – v některých případech zločinci nahrávají rozhovory, aby je později použili k autorizaci hlasových transakcí (v současné době mohou na základě hlasového vzorku generovat výpisy pomocí umělé inteligence).
  • Podvodníci opět útočí. V žádném případě na tyto hovory neodpovídejte.

Kam nahlásit podezřelé hovory?

Pokud obdržíte prostřednictvím aplikace WhatsApp nebo jiného messengeru podezřelý hovor, neodpovídejte na něj ani nevolejte zpět. Pokud je číslo cizí nebo neznámé, raději ho ignorujte. Doporučujeme nahlásit číslo svému operátorovi – některé telekomunikační společnosti nabízejí možnost blokování podvodných čísel.

V případě krádeže dat nebo peněz je třeba informovat příslušné orgány činné v trestním řízení – policii.


0 komentářů

Napsat komentář

Zástupce avatara

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *